A taoizmustól az 5 elemig (4.)

Az öt elemről szóló tanítás alapja az ősi kínai, taoista filozófia. A taoizmus az i. e. 604-ben, Honanban született bölcs, Lao Ce: Tao Te King c. könyve alapján jött létre. Maga a cím, a Tao Te King alig lefordítható, mert mind a három címet alkotó szó fogalmakból épült fel. A Tao szónak is több jelentése és magyarázata ismeretes. Többek között: út, az ég útja, törvény, alap, alapelv, szó, szellem, értelem, lét és élet. A Te szó leginkább erénynek fordítható, de erőt, hatalmat is jelent. A King klasszikus könyvet jelent, így a Tao Te King fordítható A legfőbb lényről és az erényről szóló könyvnek. Cikksorozatunk előző részeiben az ember hármas természetéről, a csi működéséről, az öt elem elméletéről szóltunk, most egyéb összefüggésekről olvashatnak.

A tápláló ciklus

Látható, hogy az öt elem tanában egyaránt megjelennek a makrokozmikus és mikrokozmikus fogalmak, vagyis az ún. nagy egység elválaszthatatlan a kis egységtől, s még ciklusaik is harmóniára, egyensúlyra törekszenek. A rész harmonikusan jelen van az egészben, az egész a részben. Az Egyetlenben (akit az egyszerűség miatt nevezzünk Istennek) benne van a teljes teremtés, az összes teremtett világok és az ember, ugyanakkor az emberben és az összes teremtett világokban jelen van Isten. Kölcsönösen feltételezik és áthatják egymást. Erre utal a Biblia is, amikor azt mondja: Isten képére és hasonlatosságára teremtetett az ember.

Az öt elem analógiái – a hozzájuk tartozó szervek, színek, ízek, hangok, érzékszervek és érzelmek, valamint működésük és energiafajtáik

Amikor az elemek kialakulásával foglalkoztunk, és leírtuk a bolygókkal, az irányokkal és az évszakokkal való összefüggéseiket, a velük analógiában levő fő jin és jang szerveket is ábrázoltuk a táblázatban. De az analógiák sora ennyivel nem ér véget. Az elemek rezgésekkel, vagyis színekkel és hangokkal, érzékszervekkel és ízekkel, sőt érzelmekkel is összefüggenek, s ezek az összefüggések adnak lehetőséget a helyes öltözködés és ékszerviselet, a szín, zene vagy gyógyító hang alkalmazásához, a helyes táplálkozás és az érzelmi, gondolati egészségvédő szokások vagy terápiák használatához, amelyek az egyes szervek, szervrendszerek, illetve testfelépítő tényezők energetikai és információs jóllétét vagy gyógyulását elősegítik. De álljon itt inkább egy példa, amely megvilágítja a fenti állításokat.

Ha csak az ízek és a szervek kölcsönhatásait szeretnénk részletesebben megérteni az egészségvédelem és a gyógyítás területén, jó tudnunk, hogy az ízek egyben az energia különböző megnyilvánulási formáit is jelentik. A savanyú íz előnyös a májnak és az epének, s az energia, amit képvisel, gyorsító, összehúzó hatású. A keserű íz száraz, szétszóródó energiát jelent, serkentő hatást gyakorol a szívre, a vérkeringésre és a vékonybélre. Az édes íz tápláló energiát közvetít, nyugtatja a gyomrot, a hasnyálmirigyet és a lépet, míg a csípős íz a tüdőre, a légutakra, valamint a vastagbélre és az emésztésre van jó hatással. Az energia, amely megnyilvánul benne, erős, összehúzó jellegű. Végül a sós íz a vesére, a húgy- és ivarszervekre, valamint a csontokra és az agyra hat pozitívan, és erős, lefelé húzó, begyűjtő hatású energiát közvetít. Tehát napi étkezéseinkkor ételeinkben lehetőleg jelenjen meg mind az öt íz.

Az elemekkel kapcsolatos összefüggések a hagyományos kínai orvoslás szerint

Az öt elem
Jin és jang szerv
(meridián)
Szín
Íz
Hang
Érzékszerv
Érzelem
(+ és -)
Működése,
energiafajtája
 Fa
Máj
Epehólyag
a zöld
és minden árnyalata
savanyú
kiabálás
szem,
látás
adakozás, osztozkodás; harag, irigység, féltékenység
– a Hun, a lélek, a vízió, az inspiráció otthona
– biztosítja a csi keringését, mint egy zsilip: lezár és átenged
– energiája: nemző, gyorsító
 Tűz
Szív
Vékonybél
(Szívburok
Hármas melegítő)
a vörös
és minden árnyalata
keserű
nevetés
nyelv, beszéd
öröm, szeretet;
magány,
lelki zavarok,
idegesség
– a Shen, a szellem, a tudat, a szerelem otthona
– energiája: virágzó, szétszóródó
 Föld
Lép-hasnyálmirigy
Gyomor
a sárga
és minden árnyalata a barnáig
édes, semleges
éneklés
száj, ízlelés
 és tapintás
együttérzés; aggódás
rágódás
– az I, az intellektus, az intelligencia otthona
– csi energiával látja el a testet
– energiája: megtartó
 Fém
Tüdő
Vastagbél
fehér,
fémes
csípős, pikáns
sírás
orr,
szaglás
érzékenység, nyíltság;
szomorúság, bánat
– a P’o, az ösztön otthona
– a környezetből veszi fel a csit
– a légzést és a csi keringetését végzi
– energiája: összehúzó
 Víz
Vese
Húgyhólyag
a kék
és minden árnyalata a feketéig
sós
nyögés
fül,
hallás
értelem, bölcsesség;
félelem, fóbiák
– a Tchen, az élni akarás, a libidó, az ambíció otthona
– a csinget (lényeg) tárolja
– energiája: begyűjtő
Látható, hogy az öt elem vagy az öt változó állapot között kölcsönös és dinamikus a kapcsolat, és az elemek mind fizikai, energetikai, mind érzelmi, gondolati szinten komoly analógiás rendszert képeznek a makro- és mikrokozmosszal. Minden táplálék, fűszer, íz, minden emberi szerv, testszövet, testfolyadék, érzék, érzékszerv, ugyanakkor a színek, a hangszín, a viselkedés, minden pozitív és negatív érzelem és lényeges tudati funkció is összefüggésben áll az elemekkel. Ez a hatalmas összefüggésrendszer lehetőségeket ad a megbomlott egyensúly helyreállítására, a testi-lelki egészség és harmónia megteremtésére.
Frank Zsófia
Cikkünk szerzője természetgyógyász, a hagyományos kínai orvoslás és az ájurvéda elvei alapján végzi állapotfelméréseit és kezeléseit. Budapesten a XII. kerületben rendel. Bejelentkezés a rendelésre és a hét végi öngyógyító és gyógyító tanfolyamokra: (30)-397-2787.